VISKAS, KĄ NAUDINGA ŽINOTI APIE PAIEŠKOS SISTEMŲ REZULTATŲ PUSLAPĮ (ANGL. SEARCH ENGINE RESULT PAGE, SERP)

Pagrindinis / Straipsniai / VISKAS, KĄ NAUDINGA ŽINOTI APIE PAIEŠKOS SISTEMŲ REZULTATŲ PUSLAPĮ (ANGL. SEARCH ENGINE RESULT PAGE, SERP)

VISKAS, KĄ NAUDINGA ŽINOTI APIE PAIEŠKOS SISTEMŲ REZULTATŲ PUSLAPĮ (ANGL. SEARCH ENGINE RESULT PAGE, SERP)


Paieškos sistema yra būtent tai, kuo naudojasi vartotojai norėdami surasti reikiamos informacijos ar įsigyti norimą produktą (prekę ar paslaugą). Visame pasaulyje populiariausia paieškos sistema – Google – per sekundę pasinaudoja daugiau nei 30 tūkst. vartotojų. Į paieškos sistemą suvedę užklausą, pirmame paieškos sistemos rezultatų puslapyje matysime labiausiai mūsų užklausą atitinkančius rezultatus, o šalia jų – papildomą paieškos sistemos teikiamą informaciją. Toks paieškos sistemų rezultatų puslapis (angl. search engine result page) sutrumpintai vadinamas SERP ir šiame straipsnyje mes pakalbėsime apie SERP atributus, apimančius:

  1. Vertingus fragmentus, kurie suteikia vartotojui vertingos (naudingos ir aktualios) informacijos. Pavyzdžiui, šalia užklausos rezultato pateikiamos peržiūros žvaigždutės, skirtos produktui įvertinti.
  2. Mokamus fragmentus, dažniausiai susijusius su „AdWords“ skelbimais ar Google apsipirkimais.
  3. Universalius fragmentus, kurie prie organiškų (natūralių) paieškos rezultatų pasirodo kaip papildomi elementai. Pavyzdžiui, vaizdai, vaizdo įrašai ir pan.

Kai tik atsirado Google paieškos sistema, visi jos rezultatų puslapiai atrodė vienodai (niekuo neišsiskirdavo) ir tokia situacija nesikeitė daugelį metų. Tačiau, kai 2001 metais pradėjo funkcionuoti Google AdWords, Google į SERP įtraukė įvairius papildomus elementus. Tad kurie iš jų yra populiariausi šiuo metu? Mes Jums pateiksime 12 SERP atributų / elementų, kurie dažniausiai yra rodomi Google paieškos sistemos rezultatų puslapiuose.

  1. AdWords“ logotipas, pateikiamas kairiajame paieškos rezultatų stulpelyje, iš karto po užklausos rezultato antrašte. Prie kiekvienos užklausos, kurioje pateikiama „AdWords“ reklama, nurodoma spalvota (dažniausiai žalia) piktograma [Ad] (arba [Skelb.]). Tai reiškia, kad jeigu vartotojai ieško Jūsų produkto (prekės ar paslaugos), tai neretai gali aptikti ir paieškos skelbimus, rodomus šalia Google paieškos rezultatų. O tokios reklamos užsakovas moka tik tuomet, jei vartotojas spustelį skelbimą (ar jo piktogramą). Tokie skelbimai gali nustumti organinius (natūralius) rezultatus į puslapio apačią ir gali paveikti CTR (angl. Clickthrough rate), t. y. rodiklį, padedantį vertinti reklamos efektyvumą.

Dar norime atkreipti Jūsų dėmesį, kad tokie skelbimai pirmiausia vertinami atsižvelgiant į tai, kiek jie yra svarbūs ir naudingi, ko dažniausiai ieško vartotojai, koks skelbimo (pasiūlymo) pobūdis ir pan.

  1. Teminiai fragmentai. Google paieškos sistema geba patenkinti vartotojų poreikius nenukreipiant jų į konkrečią svetainę ir toks gebėjimas ilgainiui vis stiprėja, nes kasdien atsiranda vis daugiau nemokamų produktų, apibrėžimų ir pateiktų fragmentų (angl. Rich Snippets). Pavyzdžiui, informacinės svetainės, kurių tikslas pritraukti kuo didesnius vartotojų srautus ir išlaikyti aukštus reklamos rodiklius, yra priklausomos nuo paieškos sistemos pateikiamų fragmentų, kurie vartotojams akimirksniu gali suteikti reikiamus atsakymus. Teminiai fragmentai turi aukštesnį internetinės reklamos parodymų skaičiaus ir paspaudimų ant jos skaičiaus santykį (angl. Clickthrough rate, CTR), nei įprasti natūralios paieškos rezultatai. Jie natūralius reitingus nustumia žemyn, o tai gali neigiamai paveikti puslapio paspaudimo (angl. PR) rodiklius.
  2. Vaizdo fragmentai. Vaizdai taip pat yra paieškos sistemos rezultatas – miniatiūros, po kuriomis pateiktas paveikslėlio pavadinimas, svetainės teksto ištrauka ir svetainės adresas. Jie dažniausiai rodomi horizontalioje vaizdo nuorodų (įrankių) eilutėje, kuri pasirenkama per Google vaizdų paiešką. Arba dar jie gali būti rodomi paieškos rezultatų pirmame puslapyje bet kurioje ekrano vietoje (dažniausiai pirmose pozicijose).
  3. 4. Žinių tinklas (angl. Knowledge Graph). Tai tinklas, su kuriuo vartotojai susiduria ieškodami informacijos apie žymius įvykius, žmones ir pan. Žinių tinklo logotipas rodomas su nuotrauka ir tekstu dešinėje paieškos rezultato pusėje. Tai tarsi milžiniška enciklopedija, pateikianti ir trumpas pastabas įvairiausiais klausimais. Šis tinklas apima daugybę informacijos gavimo aspektų – nuo žmogaus redaguotų šaltinių (pavyzdžiui, WikiData) iki iš Google gautų privačių (partnerių) duomenų.

Beje, dar vienas svarbus šio tinklo aspektas yra susijęs su SEO. Jeigu norite būti matomi Google paieškoje, pasistenkite gauti vietą Žinių tinkle. Nors tam reikia nemažai pastangų, tačiau pavykus atsidurti šiame tinkle ilgam užsitarnausite žinomumą.

  1. Žinių grafa (angl. Knowledge Panel). Deja, tačiau ji dar nėra įgalinta Lietuvoje. Žinių grafa, kaip ir Žinių tinklas (angl. Knowledge Graph) duomenis gauna iš daugelio šaltinių – tiek iš žmogaus kuriamų ir redaguojamus šaltinių (pavyzdžiui, „WikiData“), tiek iš Google gautų privačių (partnerių) duomenų. Žinių grafa paprastai yra rodoma paieškos rezultatų dešinėje puslapio pusėje.

Galimybė priklausyti Žinių grafai daugeliui interneto svetainių yra nepasiekiama.

  1. Lokali paieška. Google paieškos sistema gali pateikti ne tik įprastinius paieškos rezultatus, bet ir žemėlapius. Tokia funkcija vadinama lokaliąja paieška. Pažymima, jog rezultatai gali būti pateikiami dviem būdais – arba šalies mastu, arba kaip vietiniai rezultatai. Šios funkcijos veikimo principas paprastas – pagal raktinius žodžius natūralioje paieškoje pateikiami žemėlapių rezultatai. Tai ypač naudinga mažoms įmonėms, nes lokalūs paieškos rezultatai suteikia galimybę konkuruoti su didžiosiomis įmonėmis (lokalūs paieškos rezultatai apima nemažą paieškos srauto dalį ir gali iškelti svetainę į aukštesnes pozicijas).

Pastebėta, kad Lietuvoje lokalūs paieškos rezultatai sietini su medicinos, maitinimo ir pramogų sferomis.

Be to, dar vienas svarbus aspektas – lokalioji paieška veikia SERP rodiklius ir trumpina vartotojo apsilankymo svetainėje laiką, nes pasinaudojus lokaliosios paieškos funkcijomis, kartu su rezultatais iškart yra pateikiami ir kontaktiniai duomenys. Tai reiškia, kad vartotojui net nereikės apsilankyti konkrečioje svetainėje. O tiems, kurie naudojasi išmaniaisiais įrenginiais, šis laikas sutrumpės dar labiau, nes matydami paieškos rezultatus jie vienu paspaudimu galės susisiekti su paslaugos teikėju arba iškart gauti vietos koordinates į savo įrenginį.

  1. Susiję klausimai (angl. Related Questions). Ši funkcija susijusi su savaiminiu (automatiniu) užklausos patikslinimu. Tai reiškia, kad vartotojams pateikiami klausimai, kurie, Google manymu, gali būti susiję su jų užklausa.

Tokių susijusių klausimų vieta paieškos rezultatų puslapyje gali skirtis.

  1. Atsiliepimai (angl. Reviews). Google paieškos sistema suteikia galimybę šalia interneto svetainės rodyti atsiliepimų žvaigždutes ir reitingų (įvertinimų) duomenis, kurie atskleistų vartotojams, kaip yra vertinama svetainė (ar puslapis). Tai reiškia, kad Jūsų produktas (prekė ar paslauga) gali būti atvaizduojama su įvertinimu. Be to, šalia įvertinimo gali būti pateikiama ir kaina (konkreti suma arba „nuo…iki“), atsiliepimą palikusio žmogaus duomenys, įvertinimo data.

Tokie peržiūros / įvertinimo duomenys rodomi tarp užklausos antraštės ir aprašomojo teksto. Beje, rezultatai su peržiūrų / įvertinimų žvaigždutėmis gauna aukštesnį puslapio paspaudimų rodiklį (angl. PR).

  1. Atsipirkimo rezultatai (angl. Shopping Results). Google apsipirkimo kampanija leidžia kurti gaminių skelbimus tiesiai iš produktų katalogo. Tai yra rodoma ne tik Google apsipirkimo skiltyje, bet ir pirmame paieškos rezultatų puslapyje. Dažniausiai tokie apsipirkimo skelbimai pateikiami virš įprastų tekstinių reklamų. Be to, šie apsipirkimo rezultatai suteikia privalumų vartotojams, nes rodoma vertinga su produktu susijusi informacija – nuotrauka (vaizdas, išvaizda), pavadinimas, kaina ir pan. Tokie apsipirkimo rezultatai leidžia vartotojui dar neperžiūrėjus skelbimo (nepasilankius svetainėje) suprasti, koks produktas yra pateiktas.
  2. Svetainės nuorodos (angl. Site Links). Tai nuorodos į vidinius svetainės puslapius, pateikiamos po pagrindiniu užklausos rezultatu. Dažniausiai šios nuorodos pateikiamos paieškos rezultatuose, kai ieškoma konkretaus prekės ženklo ar įmonės pavadinimo.

Svarbu paminėti, kad nei vienas interneto vartotojas negali pasirinkti, kada ir kokias svetainės nuorodas rodyti, nes tai savo nuožiūra padaro tik Google paieškos sistema. Tiesa, yra galimybė svetainės kūrėjui (administratoriui) kreiptis į Google (pasinaudojus Google Webmasters Tool), kad Google rezultatuose nebūtų rodomos nepagaidaujamos nuorodos.

  1. „Tweet“ rodikliai. Kai kurios paieškos sistemos savo pateikiamų rezultatų puslapiuose taip pat pateikia ir rezultatus iš socialinio tinklo „Twitter“ viešųjų žinučių ir nuorodas į vartotojų paskyras. Nuo 2015 m. Google taip pat pradėjo rodyti „tweets“ pirmame paieškos rezultatų puslapyje, kartu su natūraliais rezultatais. Pastebėta, kad tokie „tweets“ rezultatai stiprina prekės ženklo žinomumą ir tinkamumą vartoti.
  2. Vaizdo įrašai (angl. Video). Vaizdo įrašų rezultatai (ypač iš „YouTube“ kanalo) gali būti rodomi paieškos rezultatuose. Pastebėta, kad vaizdo įrašai reitinguojami aukščiau ir pateikiami pirmose pozicijose. Šalia jų vartotojas neretai gali matyti ir kitą jam aktualią informaciją apie pateiktą įrašą.

Taigi akivaizdu, jog paieškos sistemos rezultatų puslapyje pateikti specialūs fragmentai (angl. Rich Snippets), kuriuos aptarėme, ne tik suteikia vartotojams nemažai galimybių, bet ir paieškoje atlieka išskirtinumo funkciją.