SOCIALINIS MARKETINGAS

Pagrindinis / Straipsniai / SOCIALINIS MARKETINGAS

SOCIALINIS MARKETINGAS (ANGL. SOCIAL MARKETING)


„Jei tavęs nėra internete, tavęs nėra niekur“ – populiarioji Bilo Gates‘o pasakyta frazė, pagrindžianti, jog internetas yra efektyviausias, svarbiausias ir pažangiausias įrankis siekiant verslo sėkmės. Atsižvelgiant į tai ir buvo sukurtas socialinis marketingas, kuris šiuo metu yra populiariausias iš visų marketingo rūšių ir sparčiausiai augančių reklamos kanalų. Beje, tai jau laikoma ir viena iš geriausių reklamos formų, kuri tampa neatsiejama nuo vartotojų ir itin greitai plinta.

Specialistai socialinį marketingą apibūdina, kaip efektyvų metodą, kuris naudojamas kurti ir plėtoti veiklą, siekiant formuoti, keisti ar išlaikyti vartotojų elgesio ypatumus. Tai patikima priemonė, leidžianti tvirtai ir paveikiai (ekonominio naudingumo prasme) daryti įtaką vartotojų elgesiui.

Socialinis marketingas gali Jums padėti atsakyti į svarbiausius klausimus:

  • Su kuriais žmonėmis dirbti?
  • Kaip daryti įtaką vartotojų elgesiui?
  • Kokiais būdais geriausia siekti savo tikslų?
  • Kaip visą savo veiklą įvertinti?

Prieš pradėdami plačiau pristatyti socialinį marketingą ir jo veikimo principus (sudedamąsias dalis), norime pabrėžti, kad socialinis marketingas negali būti tapatinamas su socialinės žiniasklaidos marketingu.

Taigi ką apima socialinis marketingas?

  1. POŽIŪRIS

Socialinis marketingas yra sistemingas ir planuojamas procesas, apimantis šešis pagrindinius žingsnius: darbo pradžia – veiklos sritis – kūrimas ir plėtra – įgyvendinimas – įvertinimas – stebėjimas ir sekimas.

  1. ELGESYS

Socialinio marketingo tikslas yra visada keisti ar išlaikyti žmonių elgesio ypatumus, tačiau tai nėra susiję su tuo, ką jie galvoja, žino ar supranta apie iškilusią problemą. Jei Jūsų tikslas yra pakeisti žmonių supratimą, įsitikinimus arba keisti jų požiūrį, tuomet Jūs vykdote tikrai ne socialinį marketingą.

  1. NAUDA ŽMONĖMS IR VISUOMENEI

Tai susiję su verte – suvokiama ar realia – kurią gauna žmonės, į kuriuos nukreiptas socialinis marketingas.

  1. SOCIALINIO MARKETINGO PRINCIPAS

Socialinis marketingas gali suteikti vertės Jūsų projektams, tačiau, prieš jį įgyvendindami turite atsakyti (ir apsvarstyti) esminius klausimus:

  • Ar aš iš tikrųjų suprantu savo tikslinę auditoriją ir matau dalykus iš jų perspektyvos?
  • Ar aš įsitikinęs, ko noriu (kokių veiksmų) iš savo tikslinės auditorijos?
  • Ar aš naudoju tinkamus veiksmų derinius, kad daryčiau žmonėms norimą poveikį?

KUO SOCIALINIS MARKETINGAS GALI PADĖTI?


Strategišai socialinis marketingas apima veiklos sritį, pačią strategiją ir įgyvendinimą. Trumpai apibrėšime, kas tai yra.

Veiklos sritis: socialinis marketingas padeda užtikrinti, kad veikla būtų pagrįsta žmonių gyvenimo supratimu, kad veiklos tikslai būtų realūs ir pasiekiami.

Strategija: socialinis marketingas leidžia efektyviai nukreipti savo išteklius ir pasirinkti tokį veiklos būdą, kuris laikui bėgant daro geriausią poveikį.

Įgyvendinimas ir bendras pateikimas: socialinis marketingas leidžia kurti produktus, paslaugas ir komunikacijas, atitinkančius žmonių poreikius ir motyvaciją.

Socialinis marketingas verslui suteikia daug galimybių, vienos iš labiausiai vertinamų – galimybė priartėti prie potencialių klientų, užmegzti ir palaikyti kontaktą su naujais klientais ir netgi pagerinti savo pozicijas paieškos sistemose. Socialinis marketingas apima visus socialinius tinklus, tačiau šiame straipsnyje mes pristatysime pagrindinius ir populiariausus Lietuvoje – tai Facebook, Google+, LinkedIn, Twitter, Pinterest.

FACEBOOK

Socialinis tinklas Facebook yra laikomas internetinio marketingo standartu. Bet kokia įmonė – tiek didelė, tiek maža, tiek moderni, tiek neorientuota į šiuolaikines technologijas – dažniausiai turi savo puslapį Facebook socialiniame tinkle ir jame skelbia aktualijas, naujienas, akcijas, bendrauja su esamais ir būsimais klientais, reklamuoja savo produktus (prekes ar paslaugas). Ir toks žingsnis itin tikslingas, nes Lietuvoje Facebook naudojasi daugiau nei trečdalis visų gyventojų.

Vis dėlto, norint tinkamai plėtoti savo verslą Facebook socialiniame tinkle, reikia investuoti nemažai laiko ir pastangų. Mes pristatysime esmines taisykles, ką turėtumėte daryti susikūrę savo puslapį.

  1. Nuolat pildykite savo puslapį, kad jis nebūtų tuščias ir neatrodytų skurdus.

Ne retai įmonės iki galo nesukuria savo puslapio, palieka jį pusiau tuščią ir nepateikia išsamios informacijos apie save, savo veiklą, nesuteikia vartotojams kontaktinių duomenų, nuorodos į savo svetainę. Dažnai paskubomis kūrę savo tinklalapį, jie nepaskelbia logotipo ar kito jų veiklą reprezentuojančio simbolio / ženklo / paveikslo. Tai itin neigiamai vertinami poelgiai, kurie verčia lankytojus galvoti, kad Jūsų puslapis – nefunkcionuojantis.  Dėl šios priežasties galite prarasti potencialius klientus, todėl pasistenkite, kad Facebook puslapis būtų išssamus.

    2. Tinkamai susikurkite savo Facebook puslapio „viršelį“.

Nepažeidinėkite autorinių teisių, savindamiesi svetimus logotipus ar kitus simbolius. Kurdami viršelio nuotrauką, susipažinkite su tai reglamentuojančiomis Facebook taisyklėmis. Pagrindinės iš jų:

·         Pateikite tokią nuotrauką, kuri pristatytų ir sietųsi su Jūsų veikla;

·         Neskelbkite kainų ir su jomis susijusios informacijos;

·         Nepublikuokite kontaktinių duomenų;

·         Nereikalaukite iš vartotojų, kad šie imtųsi veiksmų, susijusių su Jūsų veiklos populiarinimu („patinka“ paspaudimai, pasidalijiai ir pan.).

3. Skelbkite konkursus, laikydamiesi Facebook sąlygų

Konkursų skelbimas laikomas efektyvia priemone, padedančia pritraukti vartotojų dėmesį. Tačiau jų paskelbimas irgi yra ribojamas tam tikromis sąlygomis. Svarbiausios:

·         Konkursas turi būti legalus;

·         Konkursas turi būti rengiamas tik tam skirtose erdvėse („Canvas page“, „Page app“);

·         Konkurso skelbimo sąlyga – negalima vartotojų reikalauti už prizą atlikti tam tikrus veiksmus, susijusius su Jūsų puslapiu – „mėgti“, „dalintis“ ir pan.

·          Facebook socialiniame tinkle neskelbti konkurso laimėtojo.

4. Veikite kryptingai ir sąžiningai.

Neeksperimentuokite su vartotojais skelbdami bet kokią informaciją tik tam, kad išanalizuotumėte, kas patinka Jūsų auditorijai. Naujienas ir kitą informaciją pateikite tikslingai ir saikingai, kad neerzintumėte savo sekėjų nuolatine, bet visai neaktualia informacija. Vartotojų simpatijas pelno tik aktuali ir naudinga informacija.

5. Orienuokitės ne į kiekybę, o į kokybę.

Rodikliai, tokie kaip „patinka“ paspaudimai, pasidalijimai ir pan., yra teigiamas ženklas, tačiau mes siūlome kreipti dėmesį ne į statistinę kiekybę, o į kokybę, t. y. pritraukiant ir dėmesio gaunant tik iš potencialių klientų. Jeigu norite funkcionuoti sėkmingai, tai stebėti savo sekėjus, jų veiksmus ir pateikite tai, ko jie nori. Tokiu būdu paskatinsite natūralią žinios sklaidą ir suformuosite nuolatinių klientų ratą.

GOOGLE+

Dar vienas taip pat dėmesio vertas socialinis tinklas – Google+. Jame yra įmonių puslapiai ir naujienos, kurie pateikiami struktūruotai ir atrodo profesionaliai. Esminiai šio socialinio tinklo privalumai – reitingavimas paieškos sistemoje, reikšmė SEO paslaugoms (susijusi su galimybe prieiti prie „Google Authorship“ – įrankio, padedančio paieškos sistemoms atpažinti Jūsų turinį, sudaryti kiekvieno kūrjėjo portfolio) ir „draugų“ skirstymas į kategorijas, pagal kurias galėsite skisrtyti savo žinutes.

LINKEDIN

Šis socialinis tinklas laikomas verslo kontaktų tinklu, kuriuo kiekvienas gali naudotis pagal savo poreikius. Jis suteikia galimybę bendradarbiauti, ieškoti darbo, siūlyti / rekomenduoti save ar kitus, verslo ryšiams užmegzti, kurie ilgainiui gali tapti labai stiprūs ir vertingi. Viena iš esminių šio tinklo taisyklių – nepiktnaudžiauti, o sąžiningai patarti, bendrauti ir pateikinėti informaciją.

TWITTER

Tai socialinis tinklas, skirtas dideliam informacijos srautui ir veikiantis „sekimo“ principu. Labai svarbu atsirinkti sekėjus (žinoti, kokia žmonių grupė yra aplink jus), apgalvoti, ką skelbiate ir kokiu dažnumu tai darote. Šie kriterijai gali užtikrinti sėkmę vykdant realaus laiko marketingą.

PINTEREST

Paskutinysis socialinis tinklas, kurį norime pristatyti – Pinterest. Jį galima laikyti kolekcionavimo erdve, t. y. čia Jūs galite kaupti ir publikuoti įvarias nuotraukas, straipsnius, vaizdus ir visa kita, kas atskleidžia Jūsų pomėgius, darbus, suvokimą. Šis socialinis tinklas leidžia nesunkiai suburti žmones, turinčius bendrų interesų, ir tokiu būdu plėsti potencialių klientų ratą.

Taigi akivaizdu, jog kiekvienas socialinis tinklas sieja žmones ir padeda siekti ilgalaikių tikslų, t. y.:

  1. nemokamai populiarinti savo vardą ar produktą (prekę ar paslaugą);
  2. surasti naujų klientų ir didinti vartotojų srautus;
  3. pristatyti save auditorijai;
  4. sukurti stiprų ir ilgalaikį ryšį su potencialiais klientais;
  5. susirasti gerų partnerių, skelbti naujienas ir nuorodas į tam tikras svetaines;
  6. susikurti gerą įvaizdį, formuojantį teigiamą reputaciją apie jus ir pan.

Tai yra pagrindiniai socialinių tinklų privalumai, kuriuos turėtumėte žinoti, pradėdami kurti savo puslapius. Be to, socialiniai tinklai yra susiję su SEO paslaugomis (šiuo metu itin populiaria paslauga), nes paieškos sistemos stebi ir atrenka tinkamus turinius, atsižvegdamos į tai, ar jie naudingi vartotojams, o Jūsų aktyvus dalyvavimas socialiniuose tinkluose – reikšmingas signalas paieškos sistemoms apie tai, kaip vartotojai vertina Jūsų puslapius.

Taigi jei norite tinkamai sukurti socialinio tinklo puslapį, nepagailėkite tam savo laiko ir pastangų. Jeigu neturite pakankamai žinių, kreipkitės į specialistus, kurie užtikrins socialinių tinklų efektyvumą Jūsų verslui ir padės tapti pranašesniais už savo konkurentus.